Διαλέγουμε
βιβλία για παιδιά με ασπρόμαυρη ή έγχρωμη εικονογράφηση;

Ένα άλλο εξίσου καλό παράδειγμα για τον
τρόπο που οι προγενέστερες εμπειρίες μας επηρεάζουν τις προσδοκίες μας είναι
λ.χ. το να αναμένουμε ποιοτικότερη λογοτεχνία από βιβλία με σκληρό, ανάγλυφο
και μονόχρωμο εξώφυλλο, ενώ αναμένουμε πιο συνηθισμένο περιεχόμενο από βιβλία
με έντονα χρωματιστά και πλαστικοποιημένα εξώφυλλα. Δηλαδή, με άλλα λόγια ανταποκρινόμαστε
διαφορετικά στην ίδια ιστορία αναλόγως με το αν τη συναντούμε σε βιβλία με
διαφορετικούς σχεδιασμούς και τύπους. Το σκληρό εξώφυλλο παραπέμπει σε σοβαρό
κι αξιοσέβαστο περιεχόμενο, ενώ το μαλακό εξώφυλλο παραπέμπει συχνά σε πιο
φιλικό περιεχόμενο αλλά σε βιβλίο μιας χρήσης.

Εκτός από τα παραπάνω, εξίσου σημαντική
είναι και η επίδραση του σχήματος του βιβλίου. Το πρόσθετο πλάτος των
πλατύτερων βιβλίων δίνει την ευκαιρία στους εικονογράφους να συμπληρώσουν το
πρόσθετο διάστημα γύρω από τους ανθρώπους που ζωγραφίζουν με πληροφορίες για το
περιβάλλον στο οποίο λαμβάνει χώρα η ιστορία. Οι λεπτομέρειες στο φόντο μας
δίνουν πολλές πληροφορίες για τους χαρακτήρες των εικόνων. Στον αντίποδα βρίσκονται τα στενότερα βιβλία
που όπως είναι φυσικό προσφέρουν «μικρότερη ευχέρεια απεικόνισης του σκηνικού
και κατά συνέπεια, μεγαλύτερη εστίαση στους χαρακτήρες και στην προώθηση του
αισθήματος ταύτισης με αυτούς» (P.
Nodelman,
2009).
Μια ακόμη σημαντική πτυχή των
εικονογραφημένων βιβλίων που επηρεάζει τη στάση μας απέναντι στα γεγονότα που
απεικονίζονται στις εικόνες, είναι η ποιότητα του τυπογραφικού χαρτιού. Λόγου χάρη, το γυαλιστερό χαρτί προσδίδει μεν
στα χρώματα αστραφτερή καθαρότητα, αλλά δημιουργεί απόσταση, διότι η γενική
γυαλάδα που δημιουργείται προσελκύει την προσοχή στην επιφάνεια των εικόνων
αποτρέποντας την εστίαση σε συγκεκριμένα αντικείμενα. Ένα άλλο χαρακτηριστικό των εικονογραφημένων
βιβλίων που είναι τυπωμένα σε γυαλιστερό χαρτί είναι ότι υπονοούν κάποια ηρεμία
ή τουλάχιστον ακινησία.
Σαφώς υπάρχουν και άλλες συμβάσεις τις
οποίες χρησιμοποιούν οι εικονογράφοι για να μεταδώσουν τα μηνύματα και την
ιδεολογία τους, αλλά δεν θα επεκταθούμε περεταίρω, διότι κρίνεται ότι τα
παραπάνω στοιχεία μας δίνουν μια ικανοποιητική εικόνα ώστε να κατανοήσουμε ότι
ο τρόπος με τον οποίο φαίνονται τα πράγματα, μεταδίδει σε μεγάλο βαθμό αυτό που
σημαίνουν. Με λόγια απλά, τα
εικονογραφημένα βιβλία εκφράζουν την υπόθεσή μας για τις μεταφορικές σχέσεις
μεταξύ εμφάνισης και σημασίας (P.
Nodelman,
2009).
Συνεπώς, ο ρόλος του χρώματος είναι
αξιοσημείωτος και επηρεάζει τόσο τη σκέψη, όσο και τον συναισθηματικό κόσμο των
παιδιών μεταδίδοντας ευκολότερα τα μηνύματα που εμπεριέχονται στα βιβλία.
Πηγές:
Κανατσούλη, Μ.Δ. (2004). Ιδεολογικές Διαστάσεις Της Παιδικής Λογοτεχνίας, Αθήνα: Τυπωθήτω
Δαρδάνος.
Nodelman,
Ρ. (2009). Λέξεις για εικόνες, Η
αφηγηματική τέχνη του παιδικού εικονογραφημένου βιβλίου, μτφρ. Π. Πάνου,
Αθήνα: Εκδ. Πατάκη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου